Suami Cium Jenazah Isteri Batalkah Wuduk
Jenazah? Jenazah selepas dimandikan dan sebelum
dikafankan akan diambilkan wudud oleh pemandi jenazah itu. Itu amalan yang dilakukan.
Kebiasaan pula, apabila setelah dikafankan
dan sebelum bahagian muka ditutup sepenuhnya, sanak saudara akan mencium
jenazah kali terakhir sebagai 'salam ucap tinggal dan tanda kasih berkekalan
sehingga ke hari kiamat'.
Namun, kerap berlaku larangan dilakukan
perkara itu melibatakan suami mencium jenazah isteri dan sebaliknya.
“Suami jangan cium jenazah isteri. Nanti
batal wuduk jenazah itu.” Itu antara kata-kata larangan yang sering diungkapkan
yang kita dengar.
Pelik sekali ada orang kata seperti ni.
Kadang kala yang kata tu adalah tukang mandi jenazah. Mana lah dia dapat hukum
ni?
Kita yang jahil ni pun termakan hingga suami tak dapat cium kali terakhir kepada sang jenazah isteri kerana takut batal wuduk nya.
Kita yang jahil ni pun termakan hingga suami tak dapat cium kali terakhir kepada sang jenazah isteri kerana takut batal wuduk nya.
Begitu juga isteri dihalang untuk cium
jenazah suaminya atas alasan yang sama.
Mari buka Kitab fiqh. Mari belajar ilmu
supaya tak termakan dengan perkara ini.
Persoalan – Batal ke wuduk jenazah tu?
Jawapannya sudah tentu tidak batal.
Pertama sekali kita mesti tahu bahawa orang yang telah mati sudah putus dari
menjadi mukallaf (orang yang wajib ikut syariat). Ini adalah kerana mereka
sudah terpisah dari dunia, maka terpisah dari sebarang hukum. (Dunia adalah
tempat beramal dan akhirat adalah tempat adalah tempat meraih kehidupan kekal
abadi).
Maka bagaimana kamu boleh kata wuduk
jenazah itu batal sedangkan dia sudah tidak ada hukum lagi?
Begitu juga jika najis keluar dari
kemaluan jenazah yang sudah ada wuduk. Maka wuduknya tidak batal. Namun wajib bagi
kita yang hidup untuk sucikan najis itu.
Ini kerana hukum hakam (syariat) hanya
bagi mereka yang hidup dan bukanlah yang mati.
Maka jika jenazah yang wuduk disentuh oleh
mereka yang bukan mahram (atau sang isteri/suami) maka tidak batal wuduk jenazah
itu.
Tapi, jika sekiranya yang hidup itu ada
wuduk. Maka yang hidup itu, batallah wuduknya.
Contoh, suami mati. Isteri cium jenazah
suami. Maka suami tidak batal, yang batal adalah si isteri.
Rujukan -Kitab Kifayatul Muhtadi (Pengajian
dibawa oleh Ustaz Wan Junaidi Hafizullah )
No comments:
Post a Comment