Sunday 7 July 2024

ETS GENERASI KETIGA LEBIH LAJU

 
Kereta api EMU (Electric Multiple Unit) tolok meter ETS3 baharu yang dibangunkan oleh China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) untuk syarikat Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) Malaysia telah dilancarkan dari barisan pengeluaran CRRC Zhuzhou Locomotive Company Ltd. (CRRC ZELC).
 
Ia merupakan kereta api EMU tolok meter generasi ketiga yang dibangunkan oleh CRRC untuk KTMB Malaysia mengikut model ETS dan ETS2.
 
Ia akan mula beroperasi di sepanjang laluan pantai barat Malaysia dengan panjang keseluruhan kira-kira 950 kilometer.
 
Kereta api ETS3 akan meningkatkan kapasiti penumpang dan kecekapan operasi dalam rangkaian transit rel tempatan, menggalakkan pemodenan transit rel Malaysia.
 
Kereta api ETS3 menggunakan bogi pengukur meter brek cakera roda berkelajuan tinggi dan sistem brek dua kali ganda, yang memperkasakan kereta api untuk berjalan lancar pada kelajuan tinggi, dan dengan kebolehpercayaan brek yang diyakini.
 
Dengan kelajuan memecut sehingga 160 kilometer sejam, ETS3 mempunyai kuasa yang lebih kuat berbanding generasi sebelumnya, dengan lebih baik menangani keperluan untuk mula / berhenti pantas.
 
Tambahan pula, baterinya menggandakan kapasiti daripada versi terdahulunya, membolehkan pengudaraan dan operasi kecemasan sehingga 2 jam, untuk langkah berjaga-jaga.
 
Projek kereta api berkelajuan tinggi ETS3 dijangka mengeratkan lagi perkongsian erat antara pihak berkuasa China dan Malaysia yang berwibawa, menggalakkan ketersambungan dan menyuntik tenaga baharu ke dalam pertukaran ekonomi, perdagangan dan budaya antara kedua-dua negara.
 
Sumber: CRRCAstroawani

No comments:

Post a Comment