Tuesday 14 November 2023

Anak Orang Asli perjuangkan alam sekitar melalui puisi

 
Orang Asli sinonim dengan alam semula jadi. Hidup didakap hutan rimba dipenuhi flora dan fauna. Namun segalanya rakus dimusnah tangan-tangan haloba atas nama kemajuan. Rayuan dan rintihan penguasa sebenar tanah bertuah itu tidak didengari dan jauh sama sekali untuk dibela.
 
Lalu bangkit memperjuangan menyampaikan isi hati kaumnya, Fifi Fazalianataza Bt Uda, belajar Sekolah Menengah Kebangsaan Panggung Jaya, Gua Musang melalui puisi.
 
Melalui medan Sayembara Deklamasi Puisi Sains dan Teknologi 2023, Fifi menyampaikan puisi bertajuk Alam Sekitar di pentas akhir pertandingan yang dianjurkan Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Timur dengan, dan Gabungan Penulis-penulis Muda Negeri Kelantan (GEMA) bertempat di Gelanggang Seni, Kota Bharu pada 13 November 2023.
 
Menempuh perjalanan kira-kira 200 kilometer dari tempat belajarnya, Fifi dengan diiringi Cikgu Norliana binti Zulkurnain, menggemakan dewan dengan lontaran suara penuh ikhlas dari hatinya tentang nasib alam sekitar yang semakin tenat.
 
Sedikit usaha dari Fifi diharapkan dapat menyedarkan orang ramai tentang pentingnya menjaga alam sekitar agar kekal lestari dan selamat.
 
Dengan hiasan di kepala berupa karangan bunga dan daun sebagai lambang alam sekitar, baju berwarna putih, Fifi berharap perjuangan kecilnya itu bakal membuka mata orang ramai tentang pentingnya menjaga alam sekitar.
 
Biarpun sekadar diumumkan tempat kelima, ia satu kejayaan besar bagi pelajar SMK Panggung Jaya, sekolah yang dibina khusus untuk pelajar Orang Asli itu. Tambahan pula, syembara itu adalah peringkat negeri Kelantan.

No comments:

Post a Comment