Banyak
pihak mempertikai dan marah-marah mengapa SOP berkaitan dengan Covid-19 sering
berubah-ubah. Kononnya sukar untuk rakyat memahami dan mengikutinya.
Kepada
yang buat-buat tidak faham, atau memang tidak memahami mengapa SOP selalu
berubah, sebabnya ancaman Covid-19 juga sering berubah. Kehendak dan keperluan
rakyat juga macam-macam. Kerajaan prihatin terhadap keselamatan rakyat dan pada
masa sama perlu memenuhi keperluan rakyat.
Apabila
keluar SOP terbaharu, maka dengan sendirinya SOP sebelum itu terbatal. Jadi, perlu sentiasa ikut perkembangan terkini.
Sumber
yang terkini dan sahih tentunya berdasarkan apa yang disampaikan oleh Menteri
Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada setiap sidang media
harian yang diadakan.
Kaedah
menggunakan atau mengikut yang terkini sebenarnya bukan perkara baharu. Hukum
berkaitan agama juga perlu mengikut yang kemudian dan dengan sendirinya yang
terdahulu terbatal.
Di
dalam perbahasan ilmu usul fiqh, terdapat satu bab yang disebut sebagai al-Nasikh
dan al-Mansukh.
Definisi
al-nasakh dari sudut bahasa ialah; mengangkat dan juga menghilangkan. Nasakh
juga membawa maksud; memindahkan.
Manakala
nasakh dari sudut istilah bermaksud; mengangkat hukum syarak dengan dalil
syarak yang datang terkemudian darinya. Dalil itu dinamakan sebagai al-Naasikh manakala
hukum yang terangkat itu disebut sebagai al-Mansukh.
Sabda
Nabi SAW bermaksud: “Aku dahulu melarang kalian dari menziarahi kubur maka
sekarang ziarahilah kubur.” (Hadis riwayat Muslim)
Berdasarkan
hadis di atas berlaku pertukaran hukum iaitu daripada larangan menziaahi kubur
kepada suruhan atau dibenarkan menziarah kubur.
Firman
Allah SWT yang bermaksud: “Dan orang-orang yang (hampir) mati di antara kamu
serta meninggalkan isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isteri mereka,
iaitu diberi nafkah saguhati (makan, pakai dan tempat tinggal) hingga setahun
lamanya, dengan tidak disuruh pindah dari tempat tinggalnya.” (Surah al-Baqarah,
ayat 240)
Berdasarkan
ayat ini, dapatlah difahami bahawa iddah bagi wanita yang kematian
suaminya adalah selama setahun penuh. Inilah hukumnya pada awal-awal Islam
dahulu.
Kemudian
turunnya firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan orang-orang yang meninggal dunia
di antara kamu, sedang mereka meninggalkan isteri-isteri hendaklah
isteri-isteri itu menahan diri mereka (beridah) selama empat bulan sepuluh hari.”
(Surah al-Baqarah, ayat 234)
Manakala
ayat ini pula menunjukkan bahawa isteri-isteri yang kematian suami hendaklah
mereka itu beriddah selama empat bulan sepuluh hari. Justeru, ayat ini menjadi
nasikh ke atas hukum ayat yang pertama kerana ayat ini turun terkemudian
daripada ayat tadi.
Kembali
kepada soal SOP, pihak kerajaan dalam menentukan SOP bukan ikut terlintas atau tiada
perancangan. Ia mengikut keperluan semasa.
Kita
mengambil contoh mengenai hadis dan ayat di atas. Tentu sekali perubahan hukum
itu ada asasnya. Allah SWT dan Rasul SAW memberi contoh kepada manusia untuk
melaksanakan tugas sebagai khalifah.
Kita
sebagai rakyat perlu patuh kepada pemerintah. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “(Wajib)
dengar dan taat (kepada pemimpin) ke atas setiap orang Muslim pada apa yang ia
suka dan ia benci, selagi mana ia tidak diperintah melakukan maksiat, apabila
ia diperintah melakukan maksiat, maka tiada lagi dengar dan taat.” (Hadis riwayat
al-Bukhari)
No comments:
Post a Comment