Perangkaan mengenai
penglibatan pelajar dan remaja dalam kegiatan jenayah semakin meningkat. Mereka
semakin berani melakukan pelbagai kesalahan jenayah yang biasanya tidak
difikirkan akan dilakukan oleh pelajar.
Jika
pada masa dahulu kita didedahkan dengan kegiatan pelajar merokok, ponteng
sekolah, mencuri buah-buahan di kebun, mencuri peralatan sekolah kawan dan
pelbagai kesalahan lain yang mampu diselesaikan oleh guru disiplin dan ibu
bapa.
Namun
kini kesalahan disiplin pelajar telah boleh dikategorikan kesalahan jenayah. Mereka
terlibat melakukan kesalahan yang dilakukan oleh orang dewasa. Seperti sukar
untuk mempercayai apabila terdapat pelajar terlibat mengedar dadah, cubaan
membunuh, merogol, peras ugut dan mencuri kenderaan.
Bahkan
sekarang ini diperhatikan kebanyakan kes kecurian motosikal dilakukan di kalangan
pelajar dan remaja. Mereka membentuk kumpulan yang bergerak cergas mencuri
motosikal sebagai satu kegiatan lagak profesional sehingga melibatkan puluhan
motosikal. Lagi mengejutkan di kalangan anggota tersebut terdapat pelajar
sekolah rendah.
Bayangkan
jika ketika masih di peringkat umur sekolah rendah sudah berani dan pandai
merompak motosikal, apabila telah dewasa nanti tentulah lebih hebat lagi. Sebab
itu usaha pencegahan awal perlu dilakukan sebelum menjadi masalah sosial yang
bakal memusnahkan agama, bangsa dan negara pada masa akan datang.
Dalam
soal ini biasanya guru dipersalahkan kerana gagal mendidik pelajar menjadi
insan mulia. Guru dituduh tidak profesional dalam menjalankan tugas. Sebenarnya
segala permasalahan itu wajar dipersalahkan kepada ibu bapa sendiri.
Pemulaan
pendidikan akhlak dan kelakuan anak-anak bergantung kepada ibu bapa. Ibu bapa
yang mencorakkan kehidupan anak-anak mengikut acuan dididikan yang
diberikan.
Sabda
Rasulullah bermaksud: “Setiap anak dilahirkan di dalam keadaan fitrah (suci
bersih) seperti kain putih. Ibu bapa yang berperanan mencoraknya sama menjadi
seorang Yahudi, Nasrani (Kristian) atau Majusi).
Sesungguhnya
kehidupan anak-anak bermula di rumah. Ibu bapa dan keluarga lebih berperanan sebagai
pembentuk dan contoh untuk pekerti anak-anak. Kehidupan anak-anak lebih dominan
dengan ibu bapa berbanding dengan guru yang hanya mendidik pelajar ketika
berada di sekolah.
Allah
telah mempertanggungjawabkan ibu bapa mendidik anak-anak ke arah kebaikan dan
menjauhkan daripada segala macam keburukan. Firman Allah bermaksud: “Wahai
orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka
yang bahan-bahan bakarnya ialah manusia dan batu (berhala).” – (Surah
at-Tahrim, ayat 6).
Sesungguhnya
anak-anak merupakan sebahagian ujian Allah dalam menjalankan tugas dan ketaatan
kepada Allah. Ramai ibu bapa yang leka dan terdorong melanggar perintah Allah
kerana sayangkan anak dan harta.
Firman
Allah dalam surah al-Anfal ayat 28 bermaksud: “Dan ketahuilah bahawa harta
benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah ujian.”.
Jadi
tidak wajar tugas tersebut dibebankan kepada pihak lain pula. Institusi
persekolahan sebenarnya lebih bertujuan memberi pendidikan akademik. Kalaupun
ada aktiviti berbentuk kerohanian, akhlak, kepimpinan dan keagamaan masanya
amat terhad.
Seseorang
guru hanya berada bersama-sama pelajar sekitar sejam sehari. Dalam tempoh sejam
sukar bagi seorang guru untuk mengenali secara terperinci setiap muridnya yang
berjumlah ratusan orang. Biasanya guru sekadar mengingati nama, kelakuan di
dalam kelas dan sedikit sebanyak latar belakang keluarga pelajarnya.
Orang
yang paling rapat dengan pelajar ialah ibu bapa sendiri. Dari kecil sehinggalah
dewasa, ibu bapalah yang mengetahui tentang keseluruhan perjalanan hidup
pelajar. Tidak dinafikan ibu bapa tidak mengikuti keseluruhan aktiviti seharian
anak-anak. Di sinilah peranan guru, jiran dan masyarakat luar.
Hidup
dalam bermasyarakat, umpama sebuah keluarga yang besar. Setiap kebaikan dan
keburukan yang berlaku dikongsi sama suka dan dukanya. Mengambil berat soal
orang lain bukan bermakna menjaga tepi kain orang lain.
No comments:
Post a Comment