Satu kelaziman pada Hari Raya Aidilfitri,
umat Islam di Malaysia akan berpusu-pusu memenuhi tanah-tanah perkuburan untuk
menziarah kubur ahli keluarga mereka.
Sesetengah tanah perkuburan berubah
menjadi seperti kawasan perayaan yang dipenuhi sanak saudara sehingga ada ada
pihak mengambil kesempatan menjual makanan dan minuman.
Tempat letak kenderaan tidak mencukupi dan
terpaksa diletakkan jauh, namun tidak menghalang niat untuk menziarah kubur.
Ada keluarga yang menjadikan amalan ziarah
tanah perkuburan pada hari Aidilfitri sebagai 'wajib' kepada setiap ahli
keluarga. Selain membaca surah Yasin dan
doa untuk disedekahkan pahalanya kepada arwah, kawasan tapak kubur turut
dibersihkan.
Ada yang pasang khemah kecil untuk
berteduh. Mereka turut membawa air mawar
atau wangian untuk disiram di atas kubur ahli keluarga masing-masing.
Hakikatnya, amalan itu tidak diamalkan
Rasulullah SAW. Tidak wujud satu hadis pun yang sabit mengenainya. Dengan kata lain, perbuatan
mengkhususkan Aidilfitri sebagai hari ziarah kubur tidak bersumberkan dari
ajaran Rasulullah SAW.
Amalan itu juga tidak
diamalkan oleh para sahabat, tabiin, tabit tabin mahupun golongan salaf. Ia juga tidak diamalkan di negara-negara
Arab.
Amalan ziarah kubur
dikesan hanya dilakukan umat Islam di Nusantara. Di setiap tempat mempunyai
'acara' di kubur yang berbeza. Malah ada yang membuat jamuan di kawasan
kubur. Secara tuntasnya, apa yang
dilakukan lebih bersifat ritual iaitu amalan turun temurun yang dikaitkan
dengan agama.
Sikap yang terlalu menekankan ziarah kubur
ditakuti terpengaruh dengan amalan penganut agama lain yang mengaitkan 'wajib'
melakukan sembah roh ibu bapa dan nenek moyang untuk memohon restu dan mendapat
kehidupan yang baik.
Ada hari atau acara khusus untuk ziarah
kubur ahli keluarga serta amalan tertentu dilakukan oleh penganut agama atau
kepercayaan bukan Islam.
Contohnya, orang Cina biasanya melawat ke
kubur nenek moyang pada hari qingming untuk memperingatkan jasa dan memberi
hormat kepada mereka yang sudah meninggal dunia. Hari melawat ke kubur boleh
dijalankan dalam tempoh 2 minggu sebelum dan selepas hari qingming.
Pada hari melawat ke kubur yang telah
ditetapkan, seisi keluarga akan pergi bersama-sama dengan membawa cangkul,
penyapu lidi, cat merah dan berus kecil, mercun, nenas, telur itik rebus dan
makanan serta minuman yang disukai oleh si mati.
Sebaik sahaja sampai ke kubur nenek
moyang, lalang yang tumbuh pada kubur mesti dicangkul dan dibersihkan. Selepas
itu, perkataan yang terukir pada batu nisan dicat semula jika sudah luntur
warnanya.
Mengapakah di kalangan penceramah dan guru
agama menggalakkan agar dilakukan amalan tersebut jika ia bukan dari sunah
Rasulullah SAW? Banyak lagi amalan yang
sepatutnya diutamakan pada hari Aidilfitri. Amalan ziarah mereka yang masih
hidup perlu lebih diutamakn.
Memang terdapat suruhan Rasulullah SAW
agar orang Islam melawat kawasan perkuburan untuk melahirkan rasa keinsafan dan
mengingati kematian yang pasti dialami oleh setiap individu.
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Maka
berziarah kuburlah kamu, kerana hal itu mengingatkan kita kepada
kematian." (Hadis riwayat Muslim)
Namun, tidak pula
dijelaskan amalan ziarah kubur itu perlu dilakukan pada hari sambutan
Aidilfitri.
Jika ingin menziarahi
kubur untuk tujuan seperti dinyatakan dalam hadis itu, maka lakukan pada waktu
lain. Boleh dilakukan berulang-ulang
kali dan tidak hanya melawat kubur arwah sanak saudara. Mana-mana kubur pun boleh dilakukan
untuk tujuan itu.
Begitu juga tidak ada
perintah agar membaca Yasin atau mana-mana surah di kubur. Satu lagi persoalan, mengapa hanya pada
Aidilfitri dan tidak pada Aidiladha, sedangkan kedua-duanya hari perayaan dalam
Islam?
Hanya pada hari
Aidilfitrikah kita mengingati dan mendoakan kebaikan kepada ibu bapa dan kaum
keluarga yang telah meninggalkan kita?
Menziarahi kubur pada
Aidilfitri akan melahirkan perasaan sedih dan hiba mengenangkan orang tersayang
yang telah meninggalkan kita. Mengapakah
pilih untuk bersedih pada Aidilfitri?
Sepatutnya Aidilfitri
adalah untuk bergembira dan membina semangat untuk terus menjadi muslim sejati
setelah berjaya melaksanakan ibadat puasa. Aidilfitri adalah hari kejayaan membentuk dan memperkasakan takwa.
Selain itu, pada hari
raya juga sepatutnya diutamakan mengunjungi mereka yang masih hidup. Amalan itu amat dituntut dalam agama di
mana Rasulullah SAW ketika pergi dan balik menunaikan solat sunat Aidilfitri
akan menggunakan laluan berbeza bagi memberi peluang bertemu dengan seramai
mungkin umat Islam.
Dalam hadis Jabir berkata: “Rasulullah pada hari raya mengambil jalan
yang berbeza” (Hadis riwayat al-Bukhari).
No comments:
Post a Comment