Sebagai pengguna tentu sekali tidak suka
dengan harga barang sentiasa naik. Penjual ada macam-macam alasan mengapa harga
barang atau barang jualan perlu dinaikkan.
Konflik harga barang di antara peniaga
dengan pembeli memang tidak akan berakhir. Ada sahaja yang menjadikan ia
berlaku.
Pengguna sebenarnya boleh menerima kenaikan
harga jika ia berpatutan dan ada alasan kukuh. Peniaga tentu ingin keuntungan
dalam aktiviti perniagaan yang dijalankan. Namun, tentu sekali janganlah ambil
kesempatan itu dan ini untuk mendapat untung lebih.
Pengguna yang bijak tidak akan marah-marah
dengan kenaikan harga. Sebagai pengguna ada pilihan untuk membeli atau tidak.
Jika dirasakan mahal, jangan beli di situ. Boleh dapatkan di tempat lain atau
tukar dengan barang atau jenis lain.
Boleh contohi pembeli ini seperti yang
dicatatkan di FB.
Awal dulu beli harga RM1.50 telur rebus
separuh.
Lepas PKP harga RM2.00 telur rebus mengecil dan nasi kurang.
Pagi ini jadi RM2.50 dengan alasan harga beras naik.
Okay laa kak, ini last saya beli. Terima kasih..
Lepas PKP harga RM2.00 telur rebus mengecil dan nasi kurang.
Pagi ini jadi RM2.50 dengan alasan harga beras naik.
Okay laa kak, ini last saya beli. Terima kasih..
No comments:
Post a Comment