Kepelbagaian budaya dan agama dalam kalangan
rakyat Malaysia merupakan keunikan di negara ini. Setiap kaum mempunyai
kepercayaan dan pegangan agama yang tersendiri.
Para ulamaksepakat bahawa meraikan perayaan
keagamaan bukan-Muslim adalah haram. Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis
Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-68 yang bersidang pada
12 Apr 2005 telah menetapkan beberapa garis panduan dalam mengharuskan umat
Islam menghadiri majlis perayaan keagamaan bagi agama lain.
- Majlis tersebut tidak disertakan dengan upacara-upacara yang bertentangan dengan akidah Islam.
- Majlis tersebut tidak disertakan dengan perbuatan yang bertentangan dengan syarak.
- Majlis tersebut tidak disertakan dengan “perbuatan yang bercanggah dengan pembinaan akhlak dan budaya masyarakat Islam” di negara ini.
- Majlis tersebut tidak disertakan dengan perbuatan yang boleh “menyentuh sensitiviti masyarakat Islam”.
- Majlis tersebut tidak disertakan dengan upacara-upacara yang bertentangan dengan akidah Islam.
- Majlis tersebut tidak disertakan dengan perbuatan yang bertentangan dengan syarak.
- Majlis tersebut tidak disertakan dengan “perbuatan yang bercanggah dengan pembinaan akhlak dan budaya masyarakat Islam” di negara ini.
- Majlis tersebut tidak disertakan dengan perbuatan yang boleh “menyentuh sensitiviti masyarakat Islam”.
Menurut Mufti Wilayah Persekutuan, hukum
makan juadah yang menjadi tradisi hidangan semasa perayaan tertentu adalah
dibolehkan selagi mana tidak ada kepercayaan tertentu yang melatari
penyediaannya dan juadah itu sendiri. Ianya sekadar juadah yang disediakan
secara tradisi, tanpa kepercayaan tertentu. Ini termasuklah juadah tradisi
Pesta Pongal iaitu nasi manisan ‘Sakkarai Pongal’.
Jadilah kepelbagaian kita ini sebagai satu
kekuatan dalam membina perpaduan di negara kita yang tercinta ini.
Dalam meraikan kepelbagaian kaum dan agama di
negara kita, perlulah kita memastikan hukum hakam dan garis panduan yang telah ditetapkan
dipatuhi dan dihormati.
Sebenarnya banyak boleh dilakukan untuk meraikan
kepelbagaian kaum. Saling menghormati dan berbaik sangka terhadap kaum lain sudah
termasuk dalam memperkuatkan hubungan kaum. Mengapa hanya melalui perayaan sahaja
ingin dikaitkan dengan perpaduan?
Adat yang khusus bagi orang kafir adalah
tetap dilarang oleh agama Islam. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Sesunggunya
pakaian ini adalah sebahagian pakaian orang-orang kafir maka jangan kamu
memakainya." (Hadis riwayat Muslim)
Dari Anas bin Malik katanya : "Nabi SAW
datang di Madinah, sedangkan penduduk Madinah mempunyai dua hari raya yang
mereka bermain-main (merayakan) pada keduanya. Nabi bertanya, ‘Apa dua hari
ini?’. Mereka menjawab, ‘Ini adalah dua hari yang kami bermain dan merayakannya
di masa jahiliyah!. Nabi bersabda, Sesungguhnya Allah telah mengganti keduanya
dengan yang lebih baik, yaitu hari raya qurban dan hari raya puasa." (Hadis riwayat Abu Daud, Ahmad dan An Nasai)
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Barangsiapa
yang menyerupai suatu kaum maka dia dari kaum itu." (Hadis riwaya Abu
Daud, Ahmad )
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Hari
kiamat tidak akan terjadi hingga umatku mengikuti jalan generasi sebelumnya
sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta. Lalu ada yang menanyakan kepada
Rasulullah, Apakah mereka itu mengikuti seperti Parsi dan Rom?. Baginda
menjawab, Selain mereka, siapa lagi?." (Hadis riwayat Bukhari)
Berkata Sayyidina Umar: "Jauhilah
musuh-musuh Allah dalam perayaan mereka." (Riwayat Baihaqiy)
Berkata Abdullah bin Amr bin Ash: "Barangsiapa
mengikuti negeri ajam (kafir) dan ia melakukan perayaan Nairuz dan perayaan
Mahrojan lalu meniru-niru mereka sehingga mati dalam keadaan seperti itu, maka
ia akan dikumpulkan pada hari kiamat bersama mereka." (Riwayat Baihaqiy)
Berkata Imam Ad-Damiriy, Khatib Syarbini dan
lain-lain: "Ditakzir dan dikecam orang islam yang bersama dengan orang
Kafir didalam menyambut perayaan mereka." (An-Najmu Al-Wahhaj 9/244, Mugni
Al-Muhtaj 4/191)
Berkata Al Qadhi Abul Mahasin al hasan bin
Manshur Al Hanafy: "Barangsiapa yang membeli sesuatu pada hari itu (hari
raya Nairuz dan Mahrojan) yang mana dia tidak membelinya pada hari lain atau ia
menghadiahkannya kepada orang lain, jika ia maksudkan dengan perbuatan itu
mengagungkan hari tersebut sebagaimana diagungkan oleh orang-orang kafir, maka
ia telah kufur. Jika ia maksudkan dengan pembelian itu bersenang-senang dan
bersuka-suka dan menghadiahkannya itu untuk saling hormat menghormati sebagai
suatu adat kebiasaan, tidaklah ia menjadi kufur akan tetapi makruh kerana
kemakruhan tasyabbuh (menyerupai) kaum kafir , kerana itu hendaklah dihindari.”
(Aunul Ma’bud syarah sunan Abi Daud)
Berkata Abu Hafs al Kabir al Hanafiy: "Barangsiapa
memberi hadiah pada hari Nairuz dengan sebutir telur kepada kaum musyrik dengan
niat mengagungkan hari tersebut maka ia
telah kufur kepada Allah Ta’ala dan terhapus segala amalannya”. (Aunul Ma’bud
Syarah sunan Abi Daud)
No comments:
Post a Comment