Ulama berselisih pendapat
mengenai kedudukan memberi zakat kepada ahli keluarga, terutama zakat harta
isteri kepada suami. Majoriti ulama mengatakan sah zakat diserahkan kepada
ahli keluarga, manakala sebahagian pula mengatakan tidak sah.
Ulama yang mengatakan
dibolehkan isteri memberi zakat kepada suaminya berdasarkan kepada maksud umum
ayat al-Quran dan hadis yang menjelaskan bahwa orang miskin berhak mendapatkan
zakat dari orang kaya, termasuk di dalamnya suami yang miskin berhak
mendapatkan zakat dari istrinya yang kaya.
Tidak ada ayat al-Quran dan
hadis yang mengharamkan suami menerima zakat daripada isterinya.
Disebut dalam satu hadis
mengatakan sedekah kepada ahli keluarga lebih utama. Sedekah yang
diberikan kepada kaum keluarga adalah dikira dua kebajikan.
Sabda Rasulullah SAW yang
bermaksud: “Sedekah kepada fakir miskin itu adalah satu kebajikan (sedekah)
manakala sedekah yang diberikan kepada kaum keluarga pula adalah dua kebajikan
(sedekah dan hubungan keluarga).” (Hadis riwayat Ahmad, Tarmizi dan Nasai).
Dalam satu hadis yang lain
bahawa Zainab isteri kepada Ibnu Masud bertanya Rasulullah SAW: “Wahai Nabi
Allah! Sebenarnya kamu mewajibkan sedekah hari ini sedangkan aku ada memiliki
perhiasan dan aku ingin bersedekah dari perhiasan itu lalu Ibnu Masud merasakan
dirinya dan anak-anaknya lebih berhak (menerimanya) dari orang lain.” Maka Nabi
SAW bersabda: Ibnu Masud benar, suamimu dan anak-anakmu lebih berhak
menerimanya (sedekah kamu itu) (Riwayat Bukhari).
Berkata Ibnu Hajar (Fathu
al-Bari: 3/329 ): “Hadis ini menjadi dalil kebolehan seorang isteri
memberikan zakat kepada suaminya”.
Berdasarkan hadis inilah, ahli
fikah mengatakan harus isteri membayar zakatnya kepada suami sahaja kerana
isterinya itu orang berada manakala suami pula termasuk dalam orang yang berhak
dan bukan tanggungannya. Sedangkan dalam hadis tersebut pula jelas difahami
oleh Zainab sebagai sedekah wajib sedangkan sedekah wajib itulah apa yang
dimaksudkan dengan zakat.
Tetapi kata sesetengah ulama
harta dari zakat tersebut tidak harus dibelanjakan sebagai nafkah untuk
membiayai isterinya. Tetapi kata yang lain bila harta itu sudah menjadi
miliknya dia bebas membelanjakannya ke mana yang dikehendakinya seperti dalam
hadis mengenai kafarah yang juga harus dibayar kepada isteri dan keluarga yang
berhak dari fakir miskin.
Pendapat lain mengatakan suami
tidak layak menerima zakat dari isterinya. Ini adalah pendapat Abu Hanifah dan
riwayat Imam Ahmad. Dalil pendapat ini, bahawa sebagaimana seorang suami tidak
dibolehkan memberikan zakat kepada isterinya, maka isteripun demikian tidak
boleh memberikan zakatnya kepada suaminya.
Pasangan suami isteri dianggap
satu perkongsian yang saling memiliki. Oleh sebab itu, sebahagian ulama
seperti Ibnu Hazm mengatakan jika suami miskin, dan isteri kaya, maka isteri
berkewajiban memberikan nafkah kepada suaminya berdasarkan firman Allah SWT
dalam surah al-Baqarah, ayat 233 yang bermaksud: “Dan bagi ahli waris punya
kewajiban serupa.“
Malah, jika isteri memberi
zakat kepada suami, wang itu pula akan diberikan kepada isterinya semula
sebagai nafkah yang wajib menjadi tanggjawabnya.
Golongan yang mengatakan tidak
boleh memberikan zakat kepada isteri juga menjelaskan bahawa hadis yang
disandarkan oleh pihak yang mengharuskan adalah merujuk kepada sedekah tidak
wajib dan bukannya berhubungan dengan zakat.
Sedekah memang boleh diberikan
kepada sesiapa, sedangkan zakat ada golongan tertentu yang layak menerimanya. Zakat
adalah wajib dan jika tidak dilaksanakan mengikut aturan menyebabkan ia tidak
sah dan perlu diulangi semula.
Adapun alasan pendapat yang
menyamakan antara suami isteri dalam masalah pembayaran zakat tidaklah benar.
Ini disebabkan suami berkewajiban memberikan nafkah kepada isterinya yang
menjadikan isteri mencukupi keperluan hidupnya dan tidak lagi memerlukan zakat,
maka suami tidak boleh memberikan zakat kepadanya.
Berkata Ibnu Qudamah di
dalam ( al-Mughni: 2/ 279 ): “Jika isteri miskin, sedangkan suami
kaya, dan selalu memberikan nafkah kepadanya, maka tidak dibolehkan baginya
memberikan zakat kepada isterinya, kerana isteri sudah cukup dengan nafkah dari
suami.”
Sebaliknya, isteri kaya tidak
wajib memberi nafkah kepada suaminya yang miskin. Harta isteri tidak
menjadi harta suami biarpun turut digunakan oleh suami. Milik harta itu
kekal pada isterinya, kecuali isteri telah menyerah hak itu kepada
suaminya.
Dalam kes harta isteri tidak
diserahkan hak pemilikan kepada suami, maka suami kekal miskin dan fakir (jika
itulah kedudukannya) biarpun tinggal dan menggunakan harta isteri seperti
kediaman dan kenderaan. Maka itu, isteri dibolehkan memberikan zakat
kepada suaminya.
Namun, dalam kes isteri yang
telah berkongsi pemilikan hartanya dengan suaminya, maka ketika itu suaminya
juga sudah layak digelar sebagai orang kaya, biarpun tidak memiliki sumber
pendapatan sendiri.
Maka, suami tidak layak
menerima zakat dari isterinya kerana dirinya telah termasuk golongan kaya atau
tidak layak menerima zakat.
No comments:
Post a Comment