Tuesday 29 October 2019

PESAN HANYA APA BOLEH HABIS DIMAKAN

Jerman adalah sebuah negara industri terkemuka. Di negara seperti ini, tentu banyak yang menyangka warganya hidup berfoya-foya.

Ketika saya tiba di Hamburge , saya bersama kawan kawan masuk ke restoran.

Kami lihat banyak meja kosong. Ada satu meja di mana sepasang anak muda sedang makan. Hanya ada dua piring makanan dan dua tin minuman di meja mereka.

Hati saya berkata, adakah hidangan yang begitu simple dapat dikatakan romantis dan mungkinkah si gadis itu akan meninggalkan si pemuda kedekut tersebut?

Kemudian ada lagi beberapa wanita tua di meja lain. Ketika makanan dihidangkan, pelayan membagi makanan tersebut dan mereka menghabiskan setiap butir makanan yang ada di pinggan mereka.

Kerana kami lapar, rakan kami pesan lebih banyak makanan. Setelah selesai makan, masih berbaki makanan tidak dapat kami habiskan.

Ketika kami hendak meninggalkan restoran, wanita tua dari meja sebelah mengatakan sesuatu kepada kami. Dia menyatakan perasaan tidak suka kami yang membazirkan makanan.

Lalu kawanku berkata kepada wanita tua itu, "Kami yang bayar , bukan urusan kamu berapa banyak makanan yang berbaki"

Wanita itu tidak berpuas hati dengan jawapan itu dan kemudian menelefon seseorang.

Sebentar kemudian seorang lelaki berseragam Jabatan Sosial pun tiba. Setelah mendengar permasalah punca  terjadinya pertengkaran, dia mengeluarkan surat denda berjumlah RM 250.00 pada kami.

Kami semua terdiam.

Petugas itu berkata: “ PESAN HANYA YANG SANGGUP ANDA MAKAN, WANG ITU MILIKMU TAPI SUMBER ALAM INI ADALAH MILIK BERSAMA. ADA BANYAK ORANG LAIN DI DUNIA YANG KEKURANGAN. KAMU TIDAK ADA ALASAN UNTUK MEMBAZIRKAN SUMBER ALAM TERSEBUT.”

Renungkan. Banyak wang bukan bermakna kita bebas membazir. Namun, itulah yang berlaku dalam masyarakat kit.

Islam menegah perbuatan membazir, tetapi orang Islam tidak pedulikan perintah tersebut.

Sebaliknya, yang mengamalkan perbuatan yang disebut dalam al-Quran itu adalah orang kafir.

No comments:

Post a Comment