Angkatan
Tentera Malaysia (ATM) dijangka menerima enam helikopter jenis MD530G secara
berperingkat mulai Jun tahun depan.
Menteri
Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memberitahu satu
pasukan telah berlepas ke Amerika Syarikat bagi membuat ujian penilaian
helikopter berkenaan sebelum ia dipersijilkan sebagai aset ATM," kata
beliau selepas menjadi tetamu dalam program Ruang Bicara Bernama TV :
"Belanjawan 2021 : Memperkasa Pertahanan", pada 13 November 2020.
"Ujian
penilaian bermaksud helikopter berkenaan perlu dibuat penilaian dari segi sama
ada sesuai untuk dijadikan aset ATM atau sebaliknya,” jelas Ismail Sabri.
Sedikit
maklumat mengenai helikopter MD530G. Ia adalah helikopter tempur ringan buatan syarikat
Mcdonnell Douglas, Amerika Syarikat.
Penggunaan
helikopter itu secara tidak langsung akan memantapkan lagi sistem operasi
keselamatan sempadan negara terutama di Sabah.
Helikopter
MD530G adalah merupakan versi terkini daripada siri helikopter MD500 Defender
dan secara asasnya menggunakan rekabentuk, enjin dan sistem transmisi yang sama
seperti MD530F versi awam tetapi telah diubahsuai untuk mempertingkatkan lagi
keupayaan untuk membawa bebanan persenjataan dan prestasinya.
Helikopter
ini direka agar mempunyai prestasi yang tinggi dalam suasana dan keadaan cuaca
yang mencabar. Ia juga mampu untuk memberi bantuan tembakan bagi menekan musuh
serta dilengkapi dengan keupayaan untuk melakukan serangan surgikal.
Bebanan
sistem persenjataan yang mampu dibawa serta sistem avioniknya membolehkan
helikopter MD530 memikul tugas sebagai helikopter peninjau mahupun helikopter
tempur.
Pada sekilas pandang, komponen pertama yang jelas berbeza dan tiada pada
helikopter MD500 Defender yang lain adalah sepasang sayap kecil yang dipasang
pada kiri dan kanan badan helikopter.
Sayap
ini dikenali sebagai Extended Range Weapon Wings (ER2W) atau Sayap Persenjataan
Jangkauan Jauh. Sayap ini mempunyai dua fungsi utama iaitu bertindak sebagai stesen
senjata dimana sehingga empat jenis sistem persenjataan boleh dipasang
termasuklah roket pod, mesingan dan sebagainya.
Fungsi
kedua sayap ER2W adalah berfungsi sebagai tangki bahan api yang mampu bertaup
sendiri di mana sehingga 132 liter bahan api mampu dimuatkan di dalam tangki. Ia
mampu untuk memanjangkan lagi masa rondaan helikopter sehingga kira- kira 60
minit lagi.
Walaupun
sayap ER2W agak ringan iaitu hanya sekitar 45 kilogram, ia mempunyai kapasiti
untuk menampung sehingga 890 kilogram bebanan persenjataan.
Sayap
ini juga hanya memerlukan masa 10 minit untuk dipasang atau ditanggalkan oleh
dua orang krew, menjadikan MD530G berupaya untuk bertukar fungsi daripada
helikopter tempur kepada utiliti mahupun peninjauan dengan pantas.
Selain
daripada itu, biarpun enjin Rolls Royce 250-C30 yang digunakan oleh MD530G
adalah sama seperti enjin pada helikopter MD530F, tetapi enjin ini telah
ditingkatkan lagi had torknya bagi membolehkan helikopter membawa bebanan yang
lebih.
Disamping
itu skid pendarat helikopter MD530 adalah lebih besar dan diadaptasikan
daripada skid pendarat helikopter MD600 Explorer bagi membolehkan ia menanggung
bebanan yang yang lebih.
Kokpit
helikopter juga telah diubah susunannya dan menggunakan sistem glass cockpit
dengan dua paparan Garmin G500H dan sebuah paparan pelbagai fungsi untuk
pengimejan sasaran dan status persenjataan.
Seperti yang telah dinyatakan sebelum ini, helikopter MD530G dipacu oleh sebuah
enjin turbin jenis Rolls Royce 250-C30 berkekuatan 650shp lengkap dengan kawalan
sistem FADEC. Ia berupaya untuk memacu helikopter sehingga ke kelajuan 282km/j.
Helikopter
ini juga memiliki jangkauan operasi sejauh 519 kilometer dan mampu meronda
sehingga 180 minit di udara. Jangkauan operasinya boleh dipertingkatkan lagi
dengan membawa tangki bahan api tambahan. Bebanan maksimum keseluruhan yang
boleh dibawa oleh MD530G adalah sekitar 816 kilogram.
Biarpun saiznya yang kecil, helikopter MD530G tidak harus dipandang ringan.
Ibarat pepatah melayu, 'Kecil- kecil cili padi', helikopter ini mampu membawa
sehingga 862 kilogram bebanan persenjataan yang terdiri daripada kombinasi
mesingan, pod mesingan berat dan pod roket.
Sistem
persenjataan yang dipasang pada helikopter tersebut adalah dua laras mesingan
gatling M134H-D "Mini-Gun" dan dua pod gabungan mesingan berat
berkaliber 12.7mm dan roket 70mm FN Herstal RMP.
Apa
yang menarik, MD530G mampu untuk melancarkan roket berkaliber 70mm biasa
ataupun roket TALON keluaran firma Raytheon yang menggunakan panduan laser-
sesuai untuk serangan surgikal yang tidak memerlukan letupan yang besar.
Di
samping itu MD530G juga mampu untuk membawa peluru berpandu AGM-176 Griffin dan
juga peluru berpandu AGM-114 Hellfire. Panduan laser untuk peluru berpandu
panduan laser diberikan oleh kepala penderia MX-10D keluaran firma L3- Wescam.
Seperti
juga helikopter MD530G, biarpun kepala penderia ini bersaiz kecil tetapi ia
memiliki sistem penstabil 4 axis yang bukan sahaja memberikan pengimejan yang
jelas tetapi juga mampu untuk memancarkan laser ke sasaran melebihi 10
kilometer jauhnya dengan tepat.
Di
samping itu, MX-10D mampu untuk memberikan pengimejan infra merah, dalam
keadaan cahaya yang malap dengan gambar bewarna beresolusi tinggi HD dan mampu
memberikan keupayaan kepada jurutembak untuk melihat sasaran dengan jelas.
Sistem
persenjataan MD530G dikawal oleh Moog's Gen3 Weapon Stores Management System
(WSMS) atau Sistem Pengurusan Persenjataan Gen3 Moog. Sistem WSMS terdiri
daripada modul komputer kecil dan ringan yang bertindak sebagai otak dan
jantung sistem tempur helikopter termasuklah menguruskan sistem komunikasi
penting dan sistem bidikan.
Jika dilihat daripada susur galur helikopter ini bermula daripada OH-6 Cayuse
yang berkhidmat dengan cemerlang menentang insurgensi semasa perang Vietnam
sehinggalah versi MD530F yang digunakan oleh Tentera Afghanistan, helikopter ini bukan sahaja telah digunakan
untuk menentang insurgensi di banyak negara di seluruh dunia dalam keadaan
iklim yang mencabar daripada hutan hujan tropika hinggalah kepada padang pasir.
Ini
adalah bukti keberkesanan dan kelasakan helikopter ini sehinggakan masih terus
beroperasi di seluruh dunia dalam pelbagai versi. Oleh kerana pelbagai versi
helikopter ini telah dan terus menjadi pilihan banyak negara- negara dunia
ketiga, ia menunjukkan bahawa helikopter ini mudah untuk disenggara dan
dikendalikan.
No comments:
Post a Comment