Mengikut catatan sejarah, selepas Jepun berjaya menakluk
Tanah Melayu dan Singapura Februari 1942, negara matahari terbit itu mula
merencanakan pembinaan landasan kereta api sejauh 415 kilometer yang merangkumi
60 stesen dari Thailand ke Burma bagi meluaskan penaklukan rantau itu sehingga
ke India.
Untuk membina landasan yang melalui hutan dan kawasan
berbahaya, ditambah pula pada ketika itu tiada peralatan moden, dan perlu
disiapkan dalam tempoh masa yang singkat, banyak tenaga buruh digunakan.
Untuk memenuhi keperluan sumber tenaga, seramai 68,000
tahanan perang British, Australia, Amerika Syarikat, New Zealand dan Belanda
manakala 200,000 lagi buruh paksa India, China dan Melayu terlibat dalam
pembinaan landasan kereta api itu.
Sepanjang tempoh tiga tahun pembinaannya, seramai 16,000
tawanan perang maut dan lebih 100,000 buruh dari Asia itu dilaporkan meninggal
dunia atau hilang. Sebab itu, ia dikenali Landasan Kereta Api Maut. .
Sepanjang tempoh 1942 hingga 1946, sebanyak 72,000 rakyat
negara ini menjadi buruh paksa, namun hanya kira-kira 30,000 orang sahaja
selamat pulang.
Kebanyakan tahanan yang meninggal dunia disebabkan berbagai
penyakit antara lain seperti taun dan malaria. Punca kematian lain ialah keletihan
dan kecederaan yang tidak mendapat rawatan sepatutnya.
Buruh yang sakit dan tidak dapat bekerja dikenakan hukuman
tidak diberi makan. Kalau tidak makan, sudah pasti penyakit semakin teruk
sehinggalah membawa maut. Kalau mereka melakukan kesalahan kecil sekalipun,
hukuman fizikal yang dikenakan amat teruk boleh menyebabkan kecederaan fizikal,
dan akibat itu akan dihukum tidak diberikan makan pula.
Buruh paksa yang bukan daripada tahanan perang sebenarnya
terpedaya dengan janji Jepun. Pihak Jepun masuk ke kampung-kampung dan
mempromosikan peluang pekerjaan yang dengan upah lumayan dan kehidupan lebih
baik di Thailand. Namaun, segala janji itu hanya bohong apabila mereka
dijadikan buruh paksa dan menempuh perjalanan hidup ngeri sehingga ada membwa
maut.
Diceritakan dalam sehari lebih terdapat hampir 30 orang yang
terkorban dan yang kejamnya lagi mayat mereka dikuburkan dalam satu lubang yang
besar berhampiran dengan landasan itu juga.
Tekanan dari pihak Tokyo memaksa tentera-tentera Jepun
memaksa ribuan buruh untuk mempercepatkan kerja-kerja pembinaan landasan.
Tenaga manusia dikerah tidak henti-henti
Alatan yang digunakan untuk menggali tanah dan batu pada
kedalaman 20 meter dengan hanya peralatan yang terhad. Mereka menggunakan tukul
seberat 8 paun, batang paip keluli, bahan letupan dan penyodok. Sebahagian
besar bahan buangan telah dikeluarkan oleh tangan yang menggunakan bakul rotan
dan guni beras yang digantung antara dua tiang.
Selain tenaga manusia, khidmat gajah juga digunakan. Tenaga
gajah yang dikendalikan penjinak gajah atau mahout banyak membantu meringankan
beban tugas buruh paksa, terutama untuk menarik batang balak yang berat atau
mengalihkan bongkah batu yang besar.
Salah satu laluan kereta api yang bahaya dan proses
pembinaan yang sukar adalah kawasan melalui Sungai Khwae. Landasan dibina dekat tebing curam. jambatan berkonsep kekuda kayu terpaksa dilekatkan terus ke
muka batu tebing. Pembinaannya memerlukan bukan sahaja usaha fizikal yang
besar, tetapi juga kepintaran yang luar biasa.
Tanpa akses jalan raya dan bahan yang perlu dibawa masuk
dengan tangan, tongkang, atau gajah, para pekerja mula-mula meletupkan tebing
ke tebing batu kapur untuk mewujudkan tapak trek yang sempit.
Selepas perang tamat pada tahun 1945, landasan tersebut
menjadi hutan belantara dan dititinggalkan begitu sahaja. Namun pada hari ini
kerajaan Burma telah mengambil inisiatif untuk memelihara aset sejarah ini dan
dijadikan tempat pelancongan.
Begitu juga di sebelah Thailand, ada landasan dan jambatan
yang masih beroperasi. Kanchanaburi merupakan salah satu stesen yang dibina
pada era buruh paksa yang masih beroperasi dan menjadi destinasi pelancongan.

No comments:
Post a Comment