Apa saja yang melibatkan pelajar
sewajarnya menjadi perhatian khalayak kerana masing-masing mengharapkan yang
terbaik daripada golongan yang digantungkan harapan besar untuk membina
kejayaan terbilang pada masa hadapan.
Perkara yang sering diungkapkan
menjadi harapan semua pihak, terutama ibu bapa ialah supaya pelajar mencapai
kecemerlangan dalam akhlak, moral, pendidikan dan keupayaan jasmani. Semua
faktor itu dapat menjamin kelangsungan cita-cita dan wawasan negara untuk
tempoh masa yang lebih jauh ke hadapan.
Hasil kegigihan generasi terdahulu
dan sekarang, negara mampu mencapai kejayaan cemerlang mengatasi negara-negara
lain yang tempoh kemerdekaannya hampir sama dengan negara kita. Justeru, satu
harapan murni seperti yang disasarkan oleh pemimpin kita sekarang ialah
mencipta kejayaan yang lebih besar pada masa hadapan.
Untuk merealisasikan impian itu,
negara memerlukan pewaris yang mampu meneruskan kesinambungan kepimpinan,
kepakaran, daya usaha, patriotisme dan jati diri. Para pelajar perlu sedar tanggungjawab
besar yang diharapkan kepada mereka.
Proses pertukaran kepimpinan berlaku
setiap detik melibatkan semua peringkat. Setiap pelajar sedang melalui
sebahagian daripada proses itu secara berperingkat. Semakin meningkat dewasa,
tanggungjawab dan harapan itu semakin hampir dengan mereka.
Bersedia atau tidak, apabila tiba
masanya, golongan pelajar sekarang yang pada ketika itu telah dewasa akan
mengambil alih kepimpinan negara secara berperingkat. Justeru, setiap pelajar
bertanggungjawab mempersiapkan diri dan perlu bersedia untuk menjadi pewaris
kepimpinan negara.
Maksud pemimpin tidak terhad untuk
jawatan perdana menteri, menteri dan ketua organisasi besar. Sebaliknya,
pemimpin merujuk kepada semua lapisan kepimpinan meliputi rumahtangga, tempat
bekerja, pertubuhan dan sebagainya.
Dengan kata lain, semua orang
berpeluang menjadi pemimpin. Oleh itu, usaha melatih pelajar menjadi pemimpin
tidak hanya kepada mereka bercita-cita ingin menjadi pemimpin besar saja.
Menjadi pemimpin bermakna mereka adalah terbaik dalam bidang masing-masing dan
pada peringkat tertentu.
Maka, semua pelajar perlu melalui
proses pembentukan menjadi pemimpin di pelbagai peringkat kepimpinan. Latihan
menjadi pemimpin mesti dimula sejak awal lagi, sebaik-baiknya ketika masih di
bangku sekolah.
Pelajar sebenarnya telah menjadi
pemimpin di peringkat masing-masing. Hal ini perlu diberi perhatian supaya
peluang yang ada dipergunakan sebaiknya untuk lahir sebagai pemimpin terbaik.
Usaha melahirkan pemimpin berwibawa
mesti diberi perhatian memandangkan pemimpin adalah tonggak kekuatan dalam
sesuatu organisasi. Oleh itu calon pemimpin perlu dipilih daripada kalangan
terbaik.
Inilah harapan tinggi yang
diletakkan di bahu setiap pelajar. Namun, harapan ini ada kalanya dicalar
dengan ragam golongan pelajar yang banyak terlibat dalam kancah masalah sosial
dan jenayah.
Oleh itu, pelajar mesti bersedia
diasuh dan dibentuk dalam acuan yang terpimpin dengan akhlak, ilmu dan
kemahiran yang diperlukan masyarakat dan negara.
Dalam setiap organisasi mesti ada
pemimpin. Organisasi di sekolah yang melibatkan pelajar juga ada jawatan
pemimpin seperti ketua, pengerusi, yang dipertua, setiausaha, ahli
jawatankuasa, pengawas dan sebagainya.
Proses melahirkan pemimpin yang
berwibawa, berketerampilan, berdaya tahan dan berkarisma memerlukan satu
perancangan yang teliti. Tumpuan permulaan melahirkan pemimpin ialah di
peringkat pelajar.
Proses mendidik dan melahirkan
pemimpin yang terbaik memerlukan masa yang lama dan berperingkat-peringkat. Pemimpin
bukannya dilahirkan sebagai pemimpin, sebaliknya dibentuk melalui proses
pembinaan ciri-ciri kepimpinan yang berterusan.
Masa persekolahan adalah peluang
terbaik untuk seseorang memulakan dan memperkembangkan bakat kepimpinan. Peluang
ini terbuka luas ketika di sekolah kerana banyak aktiviti yang melibatkan daya
kepimpinan.
Perkataan kepimpinan ditambah
perkataan daya sebagai membuktikan satu daya diperlukan untuk menjayakan tugas
kepimpinan. Daya inilah tidak dimiliki semua individu, melainkan yang telah
mendapat suntikan pengalaman dan sifat positif yang terdapat dalam diri.
Jawatan pengawas, ketua tingkatan,
pengerusi dan ahli jawatankuasa persatuan, ketua pasukan sukan dan seumpamanya
adalah pemimpin mengikut lingkungan persekitaran masing-masing. Setiap penjawat
jawatan berkenaan perlu menjalankan tugas sebagai pemimpin seperti merancang,
menguatkuasa dan menjayakan matlamat organisasi masing-masing.
Jawatan itu adalah sebahagian
daripada tugas pemimpin di semua peringkat kepimpinan. Setiap pemimpin
sebenarnya menjalankan tugas kepimpinan yang sama tetapi mengikut skala dan
bidang tugas masing-masing.
Dengan kata lain, pelajar yang
dipilih menjadi pemimpin ketika di sekolah perlu mengambil peluang untuk
membina keyakinan diri, kemahiran dan keupayaan sebagai pemimpin. Jangan
lepaskan peluang yang tidak ada lagi selepas menamatkan persekolahan.
Pengalaman ini kemudiannya dapat
dikembangkan apabila tamat persekolahan dengan menyertai pertubuhan atau bidang
pekerjaan yang memerlukan kemampuan daya kepimpinan.
Pelajar yang pernah menjadi pemimpin
di sekolah tidak sukar untuk menjadi pemimpin dengan tugas lebih mencabar
kemudiannya. Mereka mempunyai pengalaman yang tidak banyak bezanya dengan corak
kepimpinan di tempat lain.
Sebenarnya, pelajar yang terpilih
memegang jawatan telah pun mempamerkan sifat-sifat sebagai pemimpin. Mereka
terpilih dan diberi peluang untuk menjalankan tugas istimewa itu. Peluang ini tidak diperoleh semua
pelajar.
Justeru, pelajar yang memperoleh
peluang ini perlu memanfaatkan sepenuhnya untuk mengilap dan meningkatkan bakat
kepimpinan. Menjadi pemimpin di sekolah mempunyai banyak kelebihan dari segi
menimba pengalaman dan membentuk keyakinan diri.
Pelajar dipilih menjadi pemimpin
adalah yang terbaik. Dia dipilih mungkin daripada ratusan malah ribuan pelajar
lain. Bakat kepimpinan mereka telah dikesan dan diperhatikan oleh guru dan
rakan ketika menyertai atau melakukan aktiviti sebelum itu.
Jawatan itu mungkin juga peningkatan
daripada jawatan yang telah disandang sebelum itu, yang dia telah menunjukkan
prestasi yang baik. Mereka telah berjaya memimpin di peringkat kepimpinan yang
lebih rendah sebelum itu, dan berpeluang melakukan di peringkat lebih
tinggi.
Pelajar yang terpilih menjadi
pemimpin di sekolah jangan persia-siakan bakat dan peluang itu. Bukan mudah
untuk mendapat peluang yang hanya dianugerahkan kepada segelintir pelajar yang
bertuah. Keupayaan dalam kepimpinan adalah sebahagian daripada proses
pendidikan yang ditekankan dalam sistem pendidikan kebangsaan.
Bagaimanapun, pelajar yang menjadi
pemimpin tidak seharusnya mengabaikan pelajaran disebabkan terlalu sibuk
memimpin organisasi. Pelajar yang terpilih menjadi pemimpin perlu bijak
membahagi-bahagikan masa dengan baik dan mencapai kecemerlangan dalam kedua-dua
tugas.
Pemimpin pelajar perlu menunjukkan
contoh terbaik kepada semua pelajar lain dengan mencapai kejayaan dalam aspek
kepimpinan dan sudah tentu juga dalam pelajaran yang menjadi matlamat utama.
Setiap pemimpin perlu memiliki
keupayaan yang istimewa. Mereka mampu melakukan pelbagai tugas dalam satu masa
yang sama. Sebagai pemimpin pelajar, mereka juga ingin menunjukkan contoh
kejayaan dalam akademik, juga sudah tentu menjadi anak yang baik dan rakyat
yang memahami inspirasi negara.
Pemimpin menjadi lambang baik kepada
orang bawahan untuk dituruti dan dicontohi. Pelajar yang terpilih menjadi
pemimpin biasanya terdiri daripada pelajar pintar, berani, bercita-cita tinggi,
tegas, amanah dan sifat baik lain. Kedudukan baik ini mesti dijaga dan
dipertingkatkan untuk mencapai satu tahap yang lebih baik lagi.
No comments:
Post a Comment